Zimní vý­ba­va

Co je to do­prav­ní znač­ka „Zimní vý­ba­va“? Do­prav­ní znač­ky „Zimní vý­ba­va“ a „Zimní vý­ba­va-ko­nec“ jsou nové do­prav­ní znač­ky, které platí od 1. 7. 2008. Ozna­ču­jí úseky po­zem­ní ko­mu­ni­ka­ce, na kte­rých je po­vin­nost mít vo­zi­dlo ka­te­go­rie M a N vy­ba­ve­no pro pro­voz za zim­ních po­vě­tr­nost­ních pod­mí­nek z hle­dis­ka po­u­ži­tých pne­u­ma­tik.

Co při­ka­zu­je tato nová znač­ka? Do­prav­ní znač­ka „Zimní vý­ba­va“ při­ka­zu­je ři­di­či mo­to­ro­vé­ho vo­zi­dla po­kra­čo­vat v jízdě jen za po­u­ži­tí zim­ních pne­u­ma­tik. A to na všech ko­lech (u vo­zi­del do 3 500 kg včet­ně) nebo pouze na hna­cích ko­lech (u vo­zi­del nad 3 500 kg). Li­mit­ní hmot­nos­tí 3 500 kg je pro účely této znač­ky myš­le­na ma­xi­mál­ní pří­pust­ná hmot­nost vo­zi­dla, podle staré le­gisla­ti­vy hmot­nost cel­ko­vá.

Co je to zimní pne­u­ma­ti­ka? Za zimní pne­u­ma­ti­ku je po­va­žo­vá­na pne­u­ma­ti­ka na jejíž boč­ni­ci je vy­zna­če­no ozna­če­ní M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či te­rén­ní pne­u­ma­ti­ky.

Co musí dále splňovat tato zimní pne­u­ma­ti­ka? Hloub­ka vzor­ku hlav­ních dez­é­no­vých drá­žek nebo zá­ře­zů pne­u­ma­ti­ky musí být nejmé­ně 4 mm na všech ko­lech (u vo­zi­del do 3 500 kg), nebo nejmé­ně 6 mm na všech hna­cích ko­lech (u vo­zi­del nad 3 500 kg).

Proč právě 4 mm, pří­pad­ně 6 mm? Podle prů­zku­mů a také na zá­kla­dě zku­še­nos­tí bylo zjiš­tě­no, že zimní pne­u­ma­ti­ka s hloub­kou dez­é­nu nižší než 4 mm (u vo­zi­del do 3 500 kg) již ztrá­cí své vlast­nos­ti na sně­ho­vé po­krýv­ce, ztrá­cí tzv. sa­mo­čis­tí­cí efekt.

Mohu po­u­žít pro­tek­to­ro­va­né pne­u­ma­ti­ky? Ano, mohou, musí být ozna­če­ny výše uve­de­ným zna­če­ním tj. M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS či te­rén­ní pne­u­ma­ti­ky.

Jak je to s pří­vě­sem? Na vlast­ní pří­poj­né vo­zi­dlo se po­vin­nost vy­plý­va­jí­cí z této znač­ky ne­vzta­hu­je, po­vin­nost je vzta­že­na na mo­to­ro­vé vo­zi­dlo ka­te­go­rie M a N, které toto pří­poj­né vo­zi­dlo táhne.

Je možné zimní pne­u­ma­ti­ky na­hra­dit sně­ho­vý­mi ře­tě­zy? (do­prav­ní znač­ka pří­ka­zo­vá C5a – sně­ho­vé ře­tě­zy, ukon­če­ní C5b ) Ano v pří­pa­dě, že vo­zov­ka je v celém úseku po­zem­ní ko­mu­ni­ka­ce, ozna­če­ným novou do­prav­ní znač­kou, do­sta­teč­ně po­kry­ta sně­ho­vou nebo le­do­vou vrst­vou.

Kdy platí tato znač­ka? Tato do­prav­ní znač­ka platí od 1. lis­to­pa­du do 31. břez­na. Pod znač­kou může být pří­pad­ně umís­tě­na do­dat­ko­vá ta­bul­ka s uve­de­ním od­liš­né úpra­vy doby plat­nos­ti.

Kde končí plat­nost pří­ka­zu? Plat­nost pří­ka­zu této do­prav­ní znač­ky ukon­ču­je pouze do­prav­ní znač­ka "Zimní vý­ba­va-ko­nec" (č. C15b)

Zjis­tím někde, na které ko­mu­ni­ka­ci je znač­ka umís­tě­na? Mi­nis­ter­stvo do­pra­vy bude pod­po­ro­vat zve­řej­ně­ní in­for­ma­cí o umís­tě­ní této do­prav­ní znač­ky na po­zem­ních ko­mu­ni­ka­cích.

Le­gisla­ti­va

§ 21 - vyhl. 341/2002 Sb.

Kola, pne­u­ma­ti­ky a pro­tisklu­zo­vé ře­tě­zy

(K § 2 odst. 5, 6 a 7 zá­ko­na)

(1) Pne­u­ma­ti­ky musí být pro každý typ vo­zi­dla po­u­ži­ty tak, aby je­jich kon­struk­ce, pro­ve­de­ní, roz­mě­ry a huš­tě­ní od­po­ví­da­ly pod­mín­kám pro­vo­zu, zejmé­na nej­vět­ší po­vo­le­né hmot­nos­ti vo­zi­dla (po­vo­le­ným za­tí­že­ním při­pa­da­jí­cím na ná­pra­vy) a jeho nej­vyš­ší kon­strukč­ní rych­los­ti (rych­lost­ní ka­te­go­rie pne­u­ma­tik musí být shod­ná nebo vyšší, než je nej­vyš­ší kon­strukč­ní rych­lost vo­zi­dla).

(2) V pří­pa­dě po­u­ži­tí zim­ních pne­u­ma­tik (M+S) s nižší ka­te­go­rií rych­los­ti, než je nej­vyš­ší kon­strukč­ní rych­lost vo­zi­dla, je nutno na tuto sku­teč­nost upo­zor­nit do­dat­ko­vým ozna­če­ním for­mou ná­lep­ky, která musí být v zor­ném poli ři­di­če. Údaj na ná­lep­ce sta­no­vu­je nej­vyš­ší pří­pust­nou rych­lost vo­zi­dla s na­mon­to­va­ný­mi zim­ní­mi pne­u­ma­ti­ka­mi, která nesmí být při pro­vo­zu vo­zi­dla pře­kro­če­na.

(3) Na vo­zi­dle, pokud při schvá­le­ní tech­nic­ké způ­so­bi­los­ti typu není sta­no­ve­no jinak, smí být po­u­ží­vá­ny pouze pne­u­ma­ti­ky ur­če­né pro daný typ vo­zi­dla vý­rob­cem vo­zi­dla a vý­rob­cem pne­u­ma­tik. Nos­nost pne­u­ma­tik nesmí být nižší než po­vo­le­né za­tí­že­ní při­pa­da­jí­cí na kolo (ná­pra­vu) vo­zi­dla. Jako ná­hrad­ní­ho kola s pne­u­ma­ti­kou může být po­u­ži­to pro nou­zo­vé do­je­tí kola s pne­u­ma­ti­kou jiné nebo zvlášt­ní kon­struk­ce nebo ji­né­ho roz­mě­ru, ur­če­né­ho pro tento účel vý­rob­cem vo­zi­dla a vý­rob­cem pne­u­ma­tik. Tato kola musí být ho­mo­lo­go­vá­na podle před­pi­su EHK č. 64 nebo směr­ni­ce 92/23/EHS.

(4) Pne­u­ma­ti­ky musí pro­vo­zo­va­tel vo­zi­dla udr­žo­vat vždy řádně na­huš­tě­ny na tlak pře­de­psa­ný vý­rob­cem vo­zi­dla. Huš­tě­ní pře­de­psa­né vý­rob­cem pne­u­ma­tik nesmí být pře­kro­če­no. U dvo­ji­té mon­tá­že kol musí být ven­ti­ly uspo­řá­dá­ny pro huš­tě­ní vnitř­ní pne­u­ma­ti­ky a kola pro­ve­de­na tak, aby bylo možné tlak vzdu­chu v pne­u­ma­ti­ce měřit nebo upra­vo­vat ze stra­ny vněj­ší­ho kola, bez de­mon­tá­že kol nebo jiné ob­tíž­né ma­ni­pu­la­ce. Ná­hrad­ní pne­u­ma­ti­ky musí být na­huš­tě­ny nejmé­ně na tlak od­po­ví­da­jí­cí nej­vyš­ší­mu pře­de­psa­né­mu huš­tě­ní pne­u­ma­tik na vo­zi­dle.

(5) Pláš­tě pne­u­ma­tik nesmí mít na svém vněj­ším ob­vo­du (ob­last ko­ru­ny, ra­me­ne, boku a patky pláš­tě) trh­li­ny nebo po­ško­ze­ní, které ob­na­žu­jí kost­ru nebo ji na­ru­šu­jí. Činná plo­cha pláš­tě pne­u­ma­ti­ky v pro­vo­zu musí mít po celém ob­vo­du a celé šíři vrch­ní­ho bě­hou­nu jasně vi­di­tel­ný dezén s hloub­kou hlav­ních dez­é­no­vých drá­žek nebo zá­ře­zů u mo­pe­dů nejmé­ně 1,0 mm a u vo­zi­del ostat­ních ka­te­go­rií nejmé­ně 1,6 mm. Hlav­ní­mi dez­é­no­vý­mi dráž­ka­mi se ro­zu­mě­jí dráž­ky opat­ře­né in­di­ká­to­ry opo­tře­be­ní (ozna­če­né zkrat­kou TWI).

§ 10 vyhl.30/2001, no­ve­li­zo­vá­na dne 31.03.2009 vyhl.91/2009 ( vyhl.91/2009 změ­ni­la 30. duben na 31.bře­zen

z) „Zimní vý­ba­va“ (č. C 15a), která při­ka­zu­je ři­di­či mo­to­ro­vé­ho vo­zi­dla ka­te­go­rie M nebo N v ob­do­bí od 1. lis­to­pa­du do 31. břez­na po­kra­čo­vat v jízdě jen za po­u­ži­tí zim­ních pne­u­ma­tik, a to u mo­to­ro­vých vo­zi­del o ma­xi­mál­ní pří­pust­né hmot­nos­ti ne­pře­vy­šu­jí­cí 3 500 kg s hloub­kou dez­é­nu hlav­ních dez­é­no­vých drá­žek nebo zá­ře­zů nejmé­ně 4 mm na všech ko­lech a u mo­to­ro­vých vo­zi­del o ma­xi­mál­ní pří­pust­né hmot­nos­ti pře­vy­šu­jí­cí 3 500 kg s hloub­kou dez­é­nu hlav­ních dez­é­no­vých drá­žek nebo zá­ře­zů nejmé­ně 6 mm na všech hna­cích ko­lech; po­u­ži­tí zim­ních pne­u­ma­tik může být na­hra­ze­no po­u­ži­tím sně­ho­vých ře­tězů do­prav­ní znač­ka pří­ka­zo­vá č. C5a, ukon­če­ní úseku do­prav­ní znač­kou C5b ; pod znač­kou může být umís­tě­na do­dat­ko­vá ta­bul­ka E 12 s uve­de­ním od­liš­né úpra­vy doby plat­nos­ti,

(6) Vzá­jem­ný roz­díl vněj­ších prů­mě­rů jed­not­li­vých ne­za­tí­že­ných pne­u­ma­tik na téže ná­pra­vě nebo ve dvo­ji­té mon­tá­ži nesmí být větší než 1,5 % vněj­ší­ho prů­mě­ru.

(7) Ob­no­ve­né pláš­tě pne­u­ma­tik vo­zi­del ka­te­go­rie M 1 a je­jich pří­poj­ných vo­zi­del do­dá­va­né na trh po 1. lednu 2003 musí splňovat po­ža­dav­ky před­pi­su EHK č. 108 a musí být podle něj ho­mo­lo­go­vá­ny. Ob­no­ve­né pláš­tě pne­u­ma­tik vo­zi­del ka­te­go­rií M 2, M 3, N a je­jich pří­poj­ných vo­zi­del do­dá­va­né na trh od 1. čer­ven­ce 2002 musí splňovat po­ža­dav­ky před­pi­su EHK č. 109 a musí být podle něj ho­mo­lo­go­vá­ny.

(8) Ob­no­ve­né pláš­tě pne­u­ma­tik nesmí být po­u­ži­ty na před­ní ná­pra­vě au­to­bu­sů třídy II a třídy III (vo­zi­dla ka­te­go­rií M 2 a M 3) a dále nesmí být po­u­ži­ty na vo­zi­dlech pro pře­pra­vu ne­bez­peč­ných ná­kla­dů de­fi­no­va­ných v části 9 bodu 9. 1. 2 do­ho­dy ADR.

(9) Pne­u­ma­ti­ky pro vo­zi­dla ka­te­go­rií M a N a je­jich pří­poj­ná vo­zi­dla mohou být opra­vo­vá­ny pouze od­bor­ně, při­čemž se vy­chá­zí z do­po­ru­če­né normy (např. ČSN 63 1910, ČSN 63 1912, NSPP-01-93). Pro nou­zo­vé do­je­tí mohou být pro­ve­de­ny opra­vy po­mo­cí schvá­le­ných pří­prav­ků apli­ko­va­ných vstřik­nu­tím roz­to­ku do pne­u­ma­ti­ky nebo před­vul­ka­ni­zo­va­ný­mi oprav­ný­mi ma­te­ri­á­ly bez de­mon­tá­že pláš­tě. Je ne­pří­pust­né po­u­ži­tí duše do ne­o­pra­ve­né­ho bez­du­šo­vé­ho pláš­tě. Opra­ve­né pláš­tě mohou být po­u­ži­ty ve stej­né nebo nižší ka­te­go­rii rych­los­ti a nos­nos­ti. Při změně ka­te­go­rie rych­los­ti nebo nos­nos­ti musí být pů­vod­ní ozna­če­ní od­stra­ně­no a na­hra­ze­no novým tr­va­lým ozna­če­ním. Ne­ní-li možno po opra­vě po­u­žít plášť jako bez­du­šo­vý, musí být ozna­če­ní TU­BE­LESS na obou boč­ni­cích od­stra­ně­no. Při­pouš­tí se po­u­ži­tí duší v pří­pa­dě drob­ných prů­pi­chů či drob­ných po­ško­ze­ní patek s ná­sled­nou ztrá­tou těs­nos­ti bez­du­šo­vé­ho pláš­tě.

(10) Dráž­ky dez­é­nu plášťů ozna­če­ných vý­rob­cem pne­u­ma­tik ur­če­ných pro vo­zi­dla ka­te­go­rií M 2, M 3, N a je­jich pří­poj­ná vo­zi­dla smějí být do­da­teč­ně pro­hlou­be­ny jen způ­so­bem pře­de­psa­ným vý­rob­cem pne­u­ma­tik. Na obou sdo­bí­tra­nách boč­ni­ce pne­u­ma­ti­ky musí být vy­zna­čen sym­bol Théta - prů­měr krouž­ku je nejmé­ně 20 mm nebo nápis "RE­GRO­O­VA­BLE". Pro­hlu­bo­vá­ní drá­žek dez­é­nu plášťů pne­u­ma­tik osob­ních au­to­mo­bi­lů není do­vo­le­no.

(11) Není do­vo­le­no po­u­ží­vá­ní pne­u­ma­tik s pro­tisklu­zo­vý­mi hroty pro všech­na vo­zi­dla, s vý­jim­kou vo­zi­del zá­chran­né služ­by. Tento zákaz platí i pro vo­zi­dla v me­zi­ná­rod­ním pro­vo­zu.

(12) Na vo­zi­dla se mohou mon­to­vat pro­tisklu­zo­vé ře­tě­zy nebo ob­dob­ná za­ří­ze­ní jen schvá­le­né­ho typu, která jsou do­dá­vá­na při pro­de­ji s ná­vo­dem k mon­tá­ži a s uve­de­ním roz­mě­rů pne­u­ma­tik, na které mohou být na­mon­to­vá­ny.

(13) Na vo­zi­dle se nesmí, s vý­jim­kou nou­zo­vé­ho do­je­tí, sou­čas­ně po­u­žít pne­u­ma­ti­ky růz­ných roz­mě­rů a kon­struk­cí, pokud při schvá­le­ní tech­nic­ké způ­so­bi­los­ti není sta­no­ve­no jinak. Na téže ná­pra­vě musí být po­u­ží­vá­ny pouze shod­né pne­u­ma­ti­ky. Kon­struk­cí pne­u­ma­ti­ky se ro­zu­mí kon­struk­ce di­a­go­nál­ní, ra­di­ál­ní, smí­še­ná (BIAS BEL­TED). Shod­nou pne­u­ma­ti­kou se ro­zu­mí pne­u­ma­ti­ka stej­né­ho roz­mě­ru, kon­struk­ce, druhu dez­é­nu a znač­ky. Dru­hem dez­é­nu pne­u­ma­ti­ky se ro­zu­mí dezén letní, dezén zimní, u něhož na boč­ni­ci pne­u­ma­ti­ky je vy­zna­če­no ozna­če­ní M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS a te­rén­ní.

POZOR NA ZMĚNU ZÁ­KO­NA č.361/2000 Sb.,o pro­vo­zu na po­zem­ních ko­mu­ni­ka­cích !!!

V ob­do­bí od 1.11. do 31.3.,lze užít k jízdě v pro­vo­zu na po­zem­ní ko­mu­ni­ka­ci vo­zi­dla ka­te­go­rie M (vo­zi­dla pro pře­pra­vu osob) nebo N (ná­klad­ní au­to­mo­bi­ly), pouze za pod­mín­ky po­u­ži­tí zim­ních pne­u­ma­tik pokud :

a) se na po­zem­ní ko­mu­ni­ka­ci na­chá­zí sou­vis­lá vrst­va sněhu,led nebo ná­mra­za

b) lze vzhle­dem k po­vě­tr­nost­ním pod­mín­kám před­po­klá­dat,že se na po­zem­ní ko­mu­ni­ka­ci během jízdy může vy­sky­to­vat sou­vis­lá vrst­va sněhu,led nebo ná­mra­za.

ZNAČ­KA ZIMNÍ VÝ­BA­VA ZŮ­STÁ­VÁ V PLAT­NOS­TI !!!

RADA NA ZÁVĚR

Vět­ši­na vý­rob­ců ne­do­po­ru­ču­je po­u­ží­vat pne­u­ma­ti­ky,které jsou star­ší více jak 5 let.​Stáří pne­u­ma­ti­ky na­jde­te na boku pne­u­ma­ti­ky pod ozna­če­ním DOT,kdy první dvě čísla zna­me­na­jí týden a po­sled­ní dvě ozna­če­ní roku,ve kte­rém byla pne­u­ma­ti­ka vy­ro­be­na - např. 0609 - vy­ro­be­no šestý týden roku 2009.